вторник, 25 ноября 2014 г.

Словникові диктанти

                                 ВСТУП

        Навчальний посібник адресований тим учителям, котрі прагнуть працювати творчо, шукають можливості для створення ситуації успіху для кожного школяра. Ця книга допоможе словесникові урізноманітнити форми роботи на уроках української мови в 5-9 класах загальноосвітньої школи. Основу посібника складають різні види диктантів: словникові, розподільні, вибіркові, відтворювальні, самодиктанти, а також їх  нові ефективні різновиди.  
     Матеріали посібника допоможуть учителям розвивати мислення та творчі здібності школярів, формуватимуть практичні навички в оволодінні мовою, зацікавлять дітей навчальною дисципліною, виховуватимуть любов до рідного слова. Посібник стане помічником для старшокласників, які готуються до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови.




                  ФОНЕТИКА. ОРФОГРАФІЯ. ОРФОЕПІЯ

       1. Розподільний диктант
   Розподіліть слова у три колонки: 1) з наголосом на 1-му складі; 2) з наголосом на 2-му складі; 3) з наголосом на 3-му складі.
          Приятель, діалог, спина, кропива, дециметр, диспансер, оздоровити, медикамент, дошка, бородавка,, показ, дрова, ладан,  олень, черствий,  шовковий, дозиметр, курятина, здалека, зачіска, пишу, щелепа, соломина, завжди.


      2. «Німий» диктант
    Учитель показує картинки з малюнками. Завдання учнів – записати слова, зображені на них, поставити наголоси.
            Щипці, столяр, щелепа, спина, коромисло,  шофер,
циган, одинадцять, міліметр.  


   3. Логічно-слуховий диктант «Ненаголошені е и о в коренях слів»  
       Учитель читає спочатку пари слів, потім лише перше слово. Учні повинні записати по пам’яті друге слово, а потім пояснтити фонограму.
        1. Оркестр – диригент            5. Ріка – човен
        2. Війна – ветеран                    6. Концерт - оплески
       3. Зима – ожеледь                     7. Сесія – депутат
       4. Волосся - гребінець               8. Берег – очерет


4. Вибірково-відтворювальний диктант  
       Спочатку учні виписують слова з орфограмою « Правопис  літери ь». Потім за виписаними словами відтворюють текст. 
       Десь  високо-високо у верхівках сосон заплутався місяць і не міг пробитися навіть тоненькими гострими промінцями до лісової стежки. А дерева… Ще кілька годин тому в косих променях згасаючого сонця вони були такі привітні і ласкаві. А зараз, наче грізні велетні, звелися вгору, роздалися вшир. Здавалось, вони збіглись з усього лісу, щоб заступити й без того вузеньку стежку.  ( О. Буцень.)


5. Орфографічний дубль-диктант
         Учитель повільно читає слово, учні записують власний приклад з тією самою орфограмою.
        Косьба, пестливий, неньці, якісний, цвях, під’їзд, молодістю, сіллю, ширма, береза, духмяний, примор’я.


6. « Німий»диктант
           Учитель показує картинки, на яких намальовані предмети. Учні записують назви предметів, потім пояснюють орфограми.
           Хокей, шістнадцять, пів’яблука, диригент, « Кобзар», зап’ястя, пір’їна, насіння півогірка, буряк, подвір’я, морквяний, тонна, сигнал, бюро, ательє, журі, духмяний..




7. Самодиктант
           Запишіть самостійно слова, у яких не відбулося спрощення приголосних. З двома складіть речення з однорідними членами.



8. Творчий диктант
            Вставте потрібні за змістом слова.
1.Луцьк - … центр Волині. (обласний)
2.Білий та чорний – це … кольори. (контрастні)
3.Рибні, грибні, овочеві – це… страви. (пісні)
    4.Чорний лелека - …птах в Україні. (рідкісний)
    5.Одинадцять плюс п’ять - … (шістнадцять)
          Яке правило орфографії вони ілюструють? Яке пунктуаційне правило об’єднує всі ці речення? (Спрощення у групах приголосних; тире між підметом і присудком.)



                             БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР

 1. Диктант із завданням
           Випишіть слова, в яких префікси знаходяться в середині слова. Розберіть ці слова за будовою.
           Водовоз, газопровід, чорноокий, двоповерховий, автомотоспорт, землемір, мореплавець, електром’ясорубка,  шахово-шашковий, юннат, облвикинком, вищесказаний..


2. Диктант із завданням
            Від поданих слів утворіть прикметники з допомогою суфіксів –ач-, -ян-. Яке правило об’єднує слова, що утворилися? 
          Камінь, жаба, земля, дерево, солома, олово, жирафа, риба..


3. Розподільний диктант
         Розподіліть слова у три колонки: 1) з префіксом пре- ; 2) з префіксом при- ; 3) з префіксом прі- .
            Прикопати, превесело, прірва, прізвище, премудрий, приміський, прикордонник, препишно, предобрий, присохнути, прізвисько, прилетіти, пречудово, превеликий, приклеїти.  


4. Творчий диктант
       Доберіть якомога більше слів, першою частиною яких є елементи: теле- , авіа-, аква-, біо-, астро-, гео-.
       Спробуйте визначити, що означають подані елементи.


5. Творчий диктант
        Доберіть якомога більше слів, які б закінчувалися елементами:  -тека, -логія, -фон.  
        Спробуйте визначити, що означають подані елементи.


6. Вибірковий диктант
         Випишіть лише ті слова, де пре-, при-, прі- є префіксами.
         Премія, прекрасний, пріоритет, прізвисько, примула, призовий, допризовний, приміський, приказка, принцеса, прихід, прерія, презлий, прийдешній, прикріпити, пречудовий, прибити.


7. Графічний диктант
         Учитель диктує слова, учні малюють схеми будови слів.
        Превеликий, земленька, водовоз, лісок, юннат, перелісок, братик, возз’єднання, привокзальний, пароварка, пролісок.



8. Творчий диктант
        До поданий слів  додайте якомога більше префіксів: їхати, нести, ділити, мити, дати.


9. Диктант –абревіатура
         Запишіть абревіатури, що відповідають поданим тлумаченням. 
        Волинський державний університет, Міністерство внутрішніх справ України, Харківський тракторний завод, нерозпізнаний літаючий об’єкт, Національний банк України, Сполучені Штати Америки, Українська повстанська армія, синдром набутого імунодефіциту, Мала академія наук. 


         
                                  ЛЕКСИКА. ФРАЗЕОЛОГІЯ

1. Вибірковий диктант
       Випишіть застарілі слова, з’ясуйте їх значення. Розмежуйте архаїзми та історизми.
       1. Сивий оселедець розсипався козакові перед очима..
       2. Цю корогву прислали козакам за мужність у бранях з  
          татарами.
      3. На голові Кайдашихи був високий очіпок..
      4. Устоми дитини глаголить істина.
     5. Крикнув цар на свої гайдуки.
     6. Накидали за годину панів повні шанці.


2. Лінгвістичний диктант
        Запишіть текст літературною мовою
          Марійка закінчила мазати хату і сіла віддихнути. Неїна сестра поралася в хаті. Вона вже помила підлогу і застелила стіл цегловою партовиною. А на кухні мама варила драглі, бульби. Завтра в селі празник.


3. Диктант із завданням
        Складіть словничок «Професіоналізми моєї мами(тата)», розкривши лексичне значення цих слів.  


4. Фразеологічна хвилинка
        Знайдіть фразеологізми –синоніми і запишіть їх парами. З декількома фразеологізмами складіть речення.
       Проковтнути язика, бити байдики, клеїти дурня, як кіт наплакав, сто років тому, тримати язика за зубами, крапля в морі, за царя Гороха..


5. Фразеологічна хвилинка
          Знайдіть фразеологізми-антоніми та запишіть їх парами. З декількома фразеологізмами  складіть речення .
          Жити своїм горбом, ні пари з вуст, сидіти на чужій шиї, язик розв’язувати, душа в душу, вилетіти з голови, як кіт з собакою, намотати на вус.



6. «Зайве» слово 
          Підкресліть «зайве» з погляду лексикології слово.
1.     Завірюха, метелиця, ураган, хуга, хуртовина.
2.     Дружина, трактор, такса, кран, бал.
3.     Великий, зелений, малий, тонкий, товстий..
4.     Море, лексика, каламбур, архаїзм, алфавіт..  



7. Логічний диктант (власне українські слова)
         1. Діжка – бондар
         2. Горизонт – виднокіл
         3. Хата – долівка
         4. Хода – поступ
         5. Стеля – сволок
         6. Майстерня – хист
         7. Фрукти – узвар
         8. Кава – горнятко
         9. Страва – вареники


8. Пояснювальний диктант  
         Запишіть фразеологічні звороти. Поясніть їх значення.  
            Вийти сухим із води, собака на сіні, замилювати очі, кури не клюють, як риба у воді, ні світ ні зоря, кров з молоком, прикусти язика, пекти раки, зарубати на носі, ні риба ні м’ясо, комар носа не підточить, курити фіміам, ходити на задніх лапах, пустити з торбами, підносити до небес.

                                      МОРФОЛОГІЯ. ІМЕННИК


1. Розподільний диктант
        Випишіть у першу колонку іменники, що вживаються лише в однині; у другу колонку – множинні іменники; у третю колонку – іменники, що мають форму однини і множини.
        Вугілля, Перу, граблі, молоко, ворота, ерудит, заздрощі, ненависть, Київ, німці, олово, обценьки, опис, метро, лапки, овочі, штани,  світло, радість, книга, піаніно, задачі.


2. «Зайве слово»
           Підкресліть «зайве» слово з погляду граматики. Вибір обґрунтуйте.  
1.     Танго, сопрано, пальто, депо, бюро.
2.     Листоноша, дружина, староста, слуга, сирота.
3.     Дріжджі, радощі, окуляри, листки, ножиці.
4.     Степ, біль, дріб, ступінь, путь.
5.     Марш, вежа, круча, плече, надія.  



3. Лінгво-географічний диктант
         Вставте потрібні закінчення. Поясніть, як ви визначаєте рід таких  незмінюваних іменників.
         Повноводн… Конго, багатолюдн… Токіо, казков…Лімпопо, мальовнич…Мадрид, величн…Кіліманджаро, приморськ…Поті, глибок… Хуанхе, японськ… Хонсю.



4. Розподільний диктант
        Розподіліть іменники за відмінами, запишіть у чотири колонки.
          Тінь, сирота, вікно, дівчина, мати, сіль, учитель, мідь, курча, вовченя, суддя, вітер, круча, степ, теля, світ, льон, щастя, ранок, бранка, плач, свято, доля, вечорниці, дума, дорога, письменник, човен, піч, ніч, радість, зоря, місяць, ведмежа, заєць, волосся.



5. Граматичний диктант
        Поставте подані імена та по батькові у кличному відмінку.  
          Євген Павлович, Іван Петрович,  Марія Василівна,  Віктор Семенович, Григорій Михайлович, Валентина Іллівна,  Вікторія Дмитрівна, Галина Іванівна, Ганна Тимофіївна, Ніна Трохимівна.



6. Граматичний диктант
        Від поданих імен утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові.
         Степан, Ігор, Василь, Дмитро, Павло, Ілля, Анатолій, Денис, Михайло, Іван, Олександр, Ярослав, Гнат, Петро, Володимир, Андрій, Семен, Микола, Сергій, Станіслав.



7. Самодиктант-фантазія   
         Подумайте і запишіть декілька імен. Доберіть до них пестливі форми і запишіть. Поставте їх у кличному відмінку.



8. Лінгвістичний диктант
        Учитель читає іменники другої відміни, а учні записують їх в родовому відмінку.
         Автобус, агроном, актив, бульдозер, бетон, вітер, вокзал, пасажир, пил, план, пісок, птах, розклад, прогрес, технік,  успіх, фініш, хліб, хлібороб, цукор, асфальт, суфікс, присудок.  



9. Розподільний диктант
        Запишіть іменники в орудному відмінку однини у три стовпчики: з подвоєнням приголосних; з апострофом; без подвоєння і апострофа.
        Радість, суміш, кіновар, зустріч, чверть, відсіч, бандероль, діяльність, матір, вартість, галузь, верф, віддаль, Об, розповідь, любов, доповідь, чесність, велич, глазур, північ, кров, пам’ять.   



                                           ПРИКМЕТНИК 


1. Розподільний диктант
        Запишіть прикметники у три стовпчики: якісні, відносні, присвійні.
        Новий, залізний, батькове, тітчин, шкільний, осінній, твердий, простий, учнівський, вовча, сільський, довгий, срібний, заячий, сліпий, весняний, березовий, учительський, сталевий, важкий.



2. Граматичний диктант
        Виправте помилки, повязані з утворенням ступенів порівняння прикметників.
       Самий спритніший, найбільш популярніший, більш кращий, найчорнявенькіший, маліший, тонкіший, найбільш сивий, гнідіший, більш влучніший, найбільш здібніший, найкращіший, найменш вдаліший.



3. Диктант із завданням
         Поставте словосполучення в орудному відмінку однини.
          Вища круча, гаряча лапша, ширша межа, смачніша каша, нижча група, дорожча парча, холодніша суміш, прудкіша миша, здоровіша нація, тонша нитка, дужий парубок, грубша палка.

4. Розподільний диктант
        Запишіть прикметники у дві колонки – прикметники твердої та м’якої груп.  
         Справжній, крайній, лихий, блакитний, самотній, тьмяний, сніговий, зверхній, соняшниковий.
      Утворіть форми жіночого та середнього роду, складіть словосполучення з іменником.



5. Творчий диктант
         Доберіть якомога більше епітетів до слів.
         Картина, мама, вітер, барвінок, мова, місяць, музика, народ, школа, учитель, зима, завдання, книжка.  



6. Розподільний диктант
        Запишіть складні прикметники у дві колонки: ті, що пишуться разом, і ті, що пишуться через дефіс.
        Суспільно-політичний, землеробський, загальнокорисний, науково-дослідний, жовто-коричневий, кисло-солодкий, жовтогарячий, сімдесятирічний, військово-морський, деревообробний, м’ясо-молочний, бузково-рожевий, правобережний.



7. Самодиктант
        Запишіть якнайбільше фразеологізмів, першим словом яких є прикметники (сізіфова праця, золоте руно, панічний жах, олімпійський спокій, троянський кінь). 
    Поясніть значення фразеологізмів



8. Диктант із завданням
         Від прикметників утворити вищий і найвищий ступені порівняння.
        Солодкий, твердий, давній, знаменитий, влучний, здібний, вдалий, грубий,  поганий, дорогий, дужий, низький, високий.



                                         ЧИСЛІВНИК


1. Самодиктант
       Подумайте і запишіть прислів’я  у яких є числівники.


2. Розподільний диктант
         Запишіть слова у три колонки: числівники, прикметники, іменники.
         Стотисячний, семиденний, п’ятиденка, двадцятип’ятимільйонний, восьмирічка, столітній, трьохтисячний, п’ятнадцятирічний.



3. Розподільний диктант
        Запишіть числівники у три колонки: цілі, дробові, збірні.
         Троє, тисяча, семеро, три, дві цілих три десятих, двадцять, одна друга, двадцять шість, шестеро, вісім десятих, тридцятеро, сім цілих три восьмих, сімсот, десять, восьмеро.



4. Граматичний диктант
         Запишіть числівники словами.
     10, 1102, 49, 300, 108, 40, 15, 100, 456, 19, 500, 27, 8, 18, 28.
З двома будь-якими числівниками складіть речення.



5. Диктант із завданням
        Поставте числівники в орудному відмінку.
         Двадцять, сорок, сто, п’ятнадцять, дев’ятнадцять, дев’яносто, одинадцять, шістнадцять, шістдесят, тридцять, чотириста, двісті, вісімсот, три.



6. Самодиктант
         Подумайте і запишіть фразеологізми, у яких є числівники.


           
                                      ЗАЙМЕННИК


1. Диктант із завданням
         Виправте помилки, пов’язані із вживанням займенників.
1.     Я в нікого ніщо не просила.
            2.  До неїної сестри приїхали гості.
           3. На нього столі лежать улюблені книги. 
           4. Ми прийшли до їх ще зранку.
           5. Хочу дізнатися, скільки зараз годин.



2. Самодиктант
         Запишіть п’ять-шість речень із пісень, що їх виконують відомі артисти, де були б займенники. Визначте розряд займенників.



3. Лінгвістичний диктант
        Запишіть речення, де можливо, замініть іменники займенниками в потрібному відмінку.
       Вся кругом велична земля стала землею чесного трудівника, і де тільки тепер трудівник не ступає, землею рідною називає. Сонце сідало. Червоне проміння сонця котилося густою хвилею до землі. На подвір’ї  я побачив чорнобородого лісника і дочку лісника. Учитель запропонував учневі прочитати текст, виписавши з тексту незнайомі слова. Учень встановив лексичне значення слів за допомогою тлумачного словника.



4. Вибірковий диктант
          Випишіть займенники, визначте, до якого розряду вони належать.
             Гей, нові Колумби й  Магелани,
            Напнемо вітрила наших мрій!
            Кличуть нас у мандри океани,
            Бухту спокою облизує прибій.
            Хто сказав, що все уже відкрито?
            Нащо ж ми народжені тоді?
            Як нам помістити у корито
            Наші сподівання молоді?
            Кораблі! Шикуйтесь до походу!
            Мрійництво! Жаго моя! Живи!
            В океані рідного народу
           Відкривай духовні острови!
            Геть із мулу якорі іржаві –
           Нидіє на якорі душа!..
           Б’ються груди об вітри тужаві,
          Каравела в мандри вируша.
                                (В. Симоненко.)



5. Граматичний диктант
         Запишіть правильно неозначені і заперечні займенники. З декількома складіть речення.
         Будь-хто, будь у кого, хтозна-який, казна-хто, який-небудь, будь з ким, декого, якомусь, нічий, дечиїх, будь-чий, де в чиїх, кимось, ні до кого, нічого, абихто, абикого, хтозна-що, ні за який, ні для кого, котрийсь, ні скількох, декотрий, скільки-небудь.



6. Лінгвістичний диктант  
       Відгадайте загадки-жарти, відповіді запишіть.
1.     Який займенник складається з однієї букви?(Я)
2.     До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився у провалля?(Я)
3.     Які два займенники заважають їздити по дорозі? (Я, ми)
4.     Які три займенники найчистіші? (Ви, ми, ти)  



                        

                                     ДІЄСЛОВО


1.     Вибірково-розподільний диктант
              Запишіть слова у такі колонки: неозначена форма, дієприкметник, дієприслівник, особові форми, безособові форми.
             Економиш, спостерігаємо, вивчати, відтворюючи, нагромадимо, електрифікований, тренуйся, іржавіло б, іскрячий, наболіле, успадковано, полито, білений, помітивши, архаїзуючи, атакуючи, побілено, побачено, допомогти.  



2. Диктант-тест
        Зашифрувати написані на дошці слова: 1- недоконаний вид, 2- доконаний.
         Писати, чарувати, грюкати, збудувати, сфотографувати, усміхнутися, фарбувати, стрибнути, рубонути, наголосити, зігрівати, бити, кричати, нестимуть, йти, рубати, телеграфувати, зателефонувати, скосити.



3. Творчий диктант
         Учитель читає дієслова неозначеної форми, а учні утворюють часові форми дійсного способу за зразком: мерзнути –мерз (мерзнув), мерзну, мерзнутиму, замерзну, буду мерзнути.
          Стрибати, нести, мовчати, вітати.


4. Графічний диктант
         Учитель читає слово, учні визначають спосіб творення і записують у вигляді позначок:

-         префіксальний спосіб,
 
-         суфіксальний спосіб,
-         префіксально-суфіксальний
       
                 лс – лексико-семантичний спосіб творення.
     Виходити, братися, розуміти, підспівувати, розкидати, подрімати, годинник, іде, хропіти, завойовувати, позначати, жовкнути, бити, дужчати, подвоїти, започаткувати, зеленіти, дочитати, ростуть ціни, сватати, пильнувати, оприлюднити,  находитися, час біжить.



5. Розподільний диктант
         Виписати у дві колонки – дієслова наказового і дійсного способів.  
         Озеленимо, сточіть, кричіть, навчить, летімо, збережімо, зворушить, навчіть, лящить, зворушіть, узагальнимо, зачепить, сушіть,  зліпіть, вивчімо, сточить, скажімо, запишіть, вивчимо.  



6. Словниковий диктант
          Напишіть правильно не з дієсловами.
          Не думати, нетямитись, ненавидіти, нехтувати, немає грошей, незчутися, не працювати, нездужати, не здужати хворобу, ненавидіти, не доторкнутися, недолюблювати, недоїдати, не дотягнутися, не співати, недосипляти.



7. Фразеологічна хвилинка
          Запишіть 5-6 фразеологічних зворотів, де б вживалися дієслова з не. Введіть подані фразеологізми у речення. 



8. Тлумачний диктант
         Запишіть, що означають подані дієслова. Яка пунктограма повторюватиметься в кожному реченні? 
        Аргументувати, дискутувати, координувати, аудіювати, презентувати, копіювати..
        Яке слово є багатозначним? Доведіть. 



9. Творчий диктант
         Утворіть спільнокореневі дієслова. Виділіть словотворчі елементи:  
         Синій, міцний, зима, десятеро, четвертий, ой, трьох, промова, написаний, троє.






10. Вибірково-відтворювальний диктант
       Випишіть дієслова, визначте їх час, вид, перехідність. За виписаними дієсловами відтворіть текст, дайте йому заголовок.
       Не привітатись або не відповісти на вітання завжди вважалося невихованістю. В коротких словах вітання ховається важливий зміст: «Я тебе бачу, людино. Знай, що я бажаю тобі всього найкращого: здоров’я, миру, радості, щастя».   



11. Творчий диктант
           За парами слів пригадайте прислів’я. Запишіть, підкреслюючи дієслова. Усно зробіть їх розбір.
           1. Вік – вік. 2. Калачі – печі. 3. Кататись – возити. 4. Честь – змолоду. 5. Вставати –знати.   
   

                       ДІЄПРИКМЕТНИК


1. Вибірковий диктант
       Запишіть окремо прикметники і дієприкметники.
         Пояснювальний, пояснюваний, пояснюючи, порівняльний, порівняний, гарантований, гарантійний, визначений, визначальний, визначуваний, ображений, образливий, ображуваний, пронизуючи, пронизаний, пронизливий, свіжий, посвіжілий, полохливий, сполоханий.



2. Графічний диктант
      Накресліть схеми дієприкметників (будова слова).  
        Пожовтілі, засмучена,  настояні,  зітканий, вишитий, чорніючи.  
        За схемами розкажіть про подані дієприкметники (визначте вид і час). Доберіть власні приклади, які б відповідали схемам.



3. Диктант-переклад
          Перекладіть слова українською мовою.
          Рассмотренный, наполненный, съеденный, использованный, загруженный, атакующий, высохший, работающие, отвечающий, забытый, воспитанный, согретый, рисующий, потерянный, теряющий, проверяющий, утонувший, цветущий, отбившийся, поросший. 


4. Розподільний диктант
         Запишіть слова у дві колонки – активні і пасивні дієприкметники.
          Накреслений, схилений, випечений, в’янучі, заснулий, оздоблений, вивчений, бажаючи, замерзлий, бажаний, напоєний, освячений, взятий, пожовклий, плутаючий, лежачий. 



5. Творчий диктант
        Від поданих дієприкметників утворіть дієслова.
       Виконаний, виконуваний, виконуючий, дозріваючи, дозрілий, обговорюючий, обговорений, відповідаючий,  читаючий, прочитаний, узгоджений, узгоджуваний, кроплений, покритий.



6. Морфемний диктант
         Запишіть слова, вкажіть суфікси, за допомогою яких утворені дієприкметники.
         Обмитий, обтрушений, збентежений, зігнутий, забутий, зарослий, плачучий, гаптований, окрилений, здійснюючий, озброюваний, озброєний, нагороджувати, приголомшений, подертий, збитий, взятий.



7. Правописний диктант
         Запишіть правильно подані дієприкметники.
         Нестримні, ніким не стримані, ненавчений, нескорений, шлях  не легкий, не скутий страхом,  недооцінений, занепокоєний, не кошена селянами трава, ще не знаний, кран не прикручений, досліджена проблема.



8. Творчий диктант
         Учитель читає дієслово, учні записують утворені пасивні дієприкметники, підкреслюють орфограми.
        Звільнити, нести, розбудити, в’їздити, скосити, розсунути, збити, потяти, трудитися, розплющити, побілити, присвоїти, нагородити, розбрунькуватися, спустити. 



                      


                                        ДІЄПРИСЛІВНИК


1. Розподільний диктант
         Запишіть слова у дві колонки – дієприслівник і дієприкметник.
         Підрізуючи, ріжучи, тримаючи, тримавши, тримаючий, слухаючи, слухаючий, біжачи, біжачий, укритий, укриваючий, укрившись, вилікувавшись, вилікуваний, узгоджений, узгоджуючий, узгоджуючи.



2. Зоровий вибірковий диктант
       На дошці записані слова, учні мовчки читають їх, вибираючи дієприслівники, потім записують по пам’яті.  
       Сидячи, сидячі, загорнувшись, загорнені, атакуючі, атакуючи, атакуючий, засліплюючи, сліпучі, читаючі, читаючи.



3.Диктант переклад
        Подані слова перекласти українською мовою.
        Выйдя, прыгая, спотыкаясь, не спеша, устремив, покачиваясь, сознаваясь, затопив, моргнув, следя, пролетая, преодолевая, прося, разделяя, властвуя.



4. Вибірково-розподільний
          Серед наведених слів виберіть й розподіліть на дві колонки дієприслівники недоконаного і доконаного виду.
         Пояснивши, споруджений, споруджуючи, здобувши, перебуваючи, стеживши, розпізнавши, співаючі, принизивши, принижуючі, бачачи, прилігши, приклеївшись, шитий, підпираючи, підперши, дряпаючи, видряпавшись, гелгочучи, гелготати.



5. Творчий диктант
         На дошці записані речення, учні повинні доповнити їх дієприслівниковими зворотами, що відповідали б на вказані питання.
        1. Спортивний розряд можна одержати (за якої умови?). 2. Учень допустив помилку у розв’язанні задачі (чому?). 3. Назустріч нам біг хлопчик (як?). 4. Я дуже хвилююся (коли?).



                                     ПРИСЛІВНИК

1. Вибірковий диктант
         З поданих слів випишіть прислівники.
        Довга, пізніше, надто, трохи, легше, ліворуч, верхи, з переляку, веселий, назад, сховавши, гнітити, з’їжджаючи, пішки, повсякчас, двічі, другий, кількасот, торік, торішній, по літньому (повітрі), по –літньому, нашвидкуруч, вгорі, гірник, сухий, засуха, сухо, помітно, помічаючи, помітний.



2. Самодиктант
         Запишіть в алфавітному порядку прислівникові сполучення, які ви запам’ятали. Підкресліть орфограми. Найвищий бал отримає той, хто пригадає найбільше прислівникових сполучень.



3. Диктант-тест
          Учитель читає прислівники, навмисне змінюючи в них наголос. Учні записують і вказують правильний наголос.
         Потім, звідти, крадькома, обережно, дорогою, нанівець, зблизька, навприсядки, нарівні, голіруч, потиху, попліч, досхочу, байдуже, безвісти.



4. Самодиктант
         Запишіть якомога більше прислівників, що пишуться через дефіс.  Складіть з ними речення.



5. Диктант-перклад
         Записати перекладені прислівники, поставити наголос.  
         Всегда, вскачь, весной, шепотом, зря, сверху, издалека, вприсядку, глубоко, наконец-то, больно, скользко, оттуда, днем, утром, горько, прекрасно, звонко.



6. Правописний диктант
         Запишіть правильно подані прислівники.
         Гуманно, безмежно, спросоння, попідтинню, зрання, попідвіконню, натхненно, бездарно, навмання, невпинно, неждано-негадано, життєрадісно, старанно, щоденно, поволі, дощенту, ненароком, незабаром, не важко, ніде, ніяк, ні холодно ні жарко ,ні в сих ні в тих, неквапливо, нізащо, недаремно, незрозуміло, невинно нізвідки, нітрохи.



7. Правописний диктант
         Запишіть правильно подані прислівники.
        По-друге, по-нашому, по-київськи, по-їхньому, казна-де, будь-коли, врешті-решт, хоч-не-хоч, як-не-як, по-людськи, сяк-так, десь-інде, з діда-прадіда, довго-таки, будь-як, віч-на-віч, потроху, по-латині, на-гора, рано-вранці, в кінці-кінців, по-заячому, всього-на-всього, пліч-о-пліч, якось-то,  раптово, сила-силенна, рік у рік, абикуди, по-вовчи, гидко-бридко, будь-як, на зло.



                                         ПРИЙМЕННИК


1. Відтворювальний диктант
        Учитель диктує сполучники, учні записують їх у стовпчики, розподіляючи по групах.  
         Тому що, немов, незважаючи на те що, однак, чи, якби, ні…ні, для того щоб.
         Після перевірки завдання учні записують сполучники, що відповідають назвам груп.



2. Правописний диктант
        Запишіть правильно подані прийменники.
        Понад, попід, поза, поміж, з-за, із-за, з-посеред, попри, посеред, задля, довкола, з-понад, з-під, наприкінці, внаслідок,  з-поміж, назустріч, з-над, переді(мною), згідно з, залежно від, в силу того як, у напрямку до, у зв’язку з, незважаючи на, в результаті.



3. Диктант-переклад
          Перекладіть і запишіть подані словосполучення.  
          По образцу, идти по берегу, бить по мячу, дежурный по школе, по возможности, видно по глазам, по поручению, по собственному желанию, назвать по имени, по виду, по адресу, огромный по своим масштабам, по образованию медик.

4. Вибірковий диктант
         Випишіть із поданих речень прийменники.
        1. В день такий розцвітає весна  на землі…(В. Сосюра).  2. Вдень сова спить, а вночі літає (З календаря). 3. Ой на горі огонь горить, а в долині козак лежить (Народна творчість). 4. Зорі тихо тремтять угорі
 (М. Коцюбинський) .5. Ллється з-поза хмар проміння тепле і голубувате
 (М. Рильський). 6. Поза хатами вилися виноградники (І. Нечуй-Левицький).



5. Антонімічна хвилинка
         Запишіть прийменники-антоніми. Наприклад: перед – за.




                                    СПОЛУЧНИК  



1. Вибірковий диктант
         Випишіть із поданих речень сполучники.
        Це той, що одним пострілом сорок сім качок б’є. 2. Взявся за гуж, не кажи, що не дуж. 3. Видно, що кума пироги пекла, бо й ворота в тісті.
 4. Коли дрова горять, тоді й кашу вари. 5. Аби чим-небудь за стіл завести, а з-за столу й самі вийдуть(Народна творчість).



2. Розподільний диктант
        Розділити на дві колонки сполучники сурядності і підрядності.
       Й, а, та (і), хоч, що, як, але, також, ні-ні, як-так, як тільки, тому що,  не тільки а й, зате, чи… чи, або, одтак, наче, щойно, мовбито, проте, хоч, то… то, дарма що, ледве, у зв’язку з тим що, аж, не то… не то, та, (але), коли б. 



3. Словниковий диктант
          Запишіть слова правильно.
          Отже, отож-бо, ніби, також, немовби, тільки-но, проте, щоб, тощо, адже ж, коли б, коли б то, затим  щоб, але ж, мовби, тому-то, замість того щоб, причому, з тих пір як, або ж, себто.



4. Синонімічна хвилинка
          Запишіть сполучники-синоніми. Наприклад: бо, тому що, через те що.



                                                ЧАСТКА



1. Словниковий диктант
          Запишіть правильно частки.
          Лиш тобі, таки дійшли, абихто, хтось, аніхто, дедалі, будь з ким, ось де воно, підтримав би, ні в якій мірі, он воно що, аж завтра, невже, якраз, що за, навряд, ні до кого, ніким, навіщо, щоправда, таки знайшов,  немає за що, хтозна на чім, хтозна-чим, ніскільки, чимскоріш, такийсь, з чимось, іди ж.



2. Словниковий диктант
        Запишіть правильно частки.
       Де-небудь, казна-як, будь-який, екс-чемпіон, віце-адмірал, будь-де, казна-звідки, хтозна-чий, де-не-де, хтозна-чим, екс-директор, хтозна-скільки, все-таки, надумав таки, не будь-який, ходи- но.



                                          ВИГУК



1. Словниковий диктант
          Запишіть правильно вигуки.  
         Їй-бо, будь ласка, агов, киць-киць, ш-ш-ш, му-у-у, до побачення, ках-ках, їй-право, на добраніч, отим то й ба, оце так, здоровенькі були, спасибі, браво, лихо, отакої, страх, рятуйте, хай йому грець, цитьте, овва, лелечко, кру-кру, ай-ай-ай, от тобі й маєш, нумо, брр.



2. Словниковий диктант
         Запишіть правильно вигуки.
        Фіть-фіть, гей, перепрошую, просило, ласкаво, дзінь-дзінь, хрусь, цок, добридень, сюр-сюр, гай-гай, тьху, жах, алло, ану, годі, геть, гулі-гулі, фас, ціп-ціп, марш, цить, вибачте, бувай, Христос воскрес, цвірінь, привіт ,слава Богу.  Мамо! Ти диви! Матінко моя!



                                              СИНТАКСИС



1. Тлумачний диктант
         Учитель диктує початок речення, учні продовжують його, коментують розділові знаки.
1.     Синтаксис – це…
2.     Пунктуація – наука…
3.     Присудки бувають…
4.     Я знаю такі розділові знаки…  
        У кожному реченні підкресліть граматичну основу. 



2. Диктант із завданням
          Запишіть текст під диктовку, поясніть пунктограми. Назвіть речення за метою висловлювання, підкресліть головні члени речення в кожному реченні.
         Загадки – маленькі перлинки народної мудрості. Створити загадку – означає описати ознаки якогось предмета. Спробуй і ти створити загадку. Не виходить? Потренуйся! 
      


3. Творчий самодиктант
       1. Запишіть рядки українських народних пісень, в яких вжито звертання.
       2. Запишіть рядки українських народних пісень, де вжито пряму мову. 



4. Графічний диктант
         Учитель креслить схеми речень, учні записують самостійно складені речення.



5. Графічний диктант
         Учитель повільно читає речення. Учні креслять їхні схеми.
1.     Осінній ліс зустрів нас непривітною тишею.
2.     Інколи зацвірінчить синичка або проскрекотить сорока.
3.     Небо затягнулося пеленою сірих хмар. 
4.      На позаторішній вирубці ми знайшли багато опеньків.
5.     Наші кошики та корзини швидко наповнилися грибами.



6. Творчий диктант
         Схарактеризуйте подані присудки і складіть з ними речення.
            Не переставати турбуватися; будемо вирішувати; вважатися сильним; зможе виконати; ставати прозорою; не чути землі під собою.



7. Розподільний диктант
       Випишіть словосполучення у три колонки: з простим дієслівним, складеним дієслівним та складеним іменним присудками.
      Хотіли працювати, буде знайомитися, буде вчителем, бажали вчитися, вирішив сказати, радий виконати, будемо знати, будеш пояснювати, знаю. 



8. Диктант із завданням
          Утворіть якомога більше сурядних словосполучень, введіть їх у речення. Якими членами речення виступають однорідні?
         Праця, ненависть, вічність, мить, пісня, любов, добро, зло, печаль, радість. 



9. Самодиктант
         Запишіть фразеологізми, у яких би повторювалися сполучники і… і, ні… ні.



10. Самодиктант
           Запишіть по пам’яті 5-6 речень із колискових, ліричних пісень, де були б звертання.



11. Розподільний диктант
           Розмежуйте прості та складні речення:
1.     Горизонт був таким червоногарячим,  ніби горіло яскраве полум’я.
2.     Дівчина була невелика  на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя.
3.     Ліс, прибраний у зелень, ніжно шумить листочками, ніби над колискою дитини співає мати.
4.     Моторна, як дзиґа, Катря господарювала на подвір’ї.
5.     Високо світять зорі, ніби очі неба дивляться з гори.



12. Творчий диктант
           Доберіть порівняння, запишіть речення.
           Білий, мов…, гарна, як…, ясний, немов…, бігає, як…, блищить, неначе…
    
                  
        

        

   


      
           
     














                                   ЗМІСТ

1.     ВСТУП…………………………….. ……………………….
2.     ФОНЕТИКА. ОРФОГРАФІЯ. ОРФОЕПІЯ……………….
3.     БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР………………………….
4.     ЛЕКСИКА. ФРАЗЕОЛОГІЯ……………………………….
5.     МОРФОЛОГІЯ. ІМЕННИК……………………………......
6.     ПРИКМЕТНИК……………………………………………..
7.     ЧИСЛІВНИК………………………………………………..
8.     ЗАЙМЕННИК………………………………………………
9.     ДІЄСЛОВО…………………………………………………
10.                        ДІЄПРИКМЕТНИК……………………………………….
11.                        ДІЄПРИСЛІВНИК…………………………………………
12.                       ПРИСЛІВНИК……………………………………………..
13.                       ПРИЙМЕННИК……………………………………………..
14.                       СПОЛУЧНИК………………………………………………
15.                       ЧАСТКА……………………………………………………..

16.                       СИНТАКСИС………………………………………………

Комментариев нет:

Отправить комментарий